Dag 1: 29 april 2013

29 april 2013 - Thika, Kenia

Laura: Pap bedankt voor het bericht, het klopt precies je hebt goed geluisterd. Haha De wifi hier is inderdaad erg slecht, vandaar dat ik nu pas een verslag kan geven van onze eerste dag.

Dag 1. Bezoek aan Macheo en de sloppenwijken van Thika. Wooww bizar om nu eindelijk in Kenia te zijn. Al met al heeft dit project veel moeite gekost maar wanneer je dan Nairobi bij nacht vanuit het vliegtuig te zien krijgt, is dat en de vermoeiende reis weer goed gemaakt. Het feit dat wij nu dan echt in Afrika zijn om te doen wat wij in gedachten hadden is echt fantastisch. Ik heb lang uitgekeken naar deze dag: met de verpleegsters van Macheo de slopppenwijken van Thika in, hiv-positieven ontmoeten en de aller armsten onder ogen komen, een heel klein beetje het Artsen Zonder Grenzen idee. Klinkt ontzettend heftig en dat is het ook als je er goed bij stilstaat. Wanneer je naar het afval (inclusief ontlasting) op de grond, de stank, de kleding van de mensen, de dronken mensen, de woningen en de grote vraag naar eten kijkt dan is het heftig en word je er stil van. Maar als je kijkt naar het karakter van de mensen, naar de mogelijkheden op gebied van gezondheidszorg, naar de gastvrijheid en nieuwsgierigheid dan kan ik niets anders zeggen dan dat ik daar vrolijk van word. Ook is het erg mooi om de verpleegsters aan het werk te zien; dat er daadwerkelijk verbetering mogelijk is en een goede toekomst voor deze mensen bestaat maken zij zeer duidelijk.

Na het bezoek aan de sloppenwijken hebben wij een bezoek gebracht aan het Macheo Children`s Centre. Echt super indrukwekkend hoe Macheo is ontstaan en wat het allemaal doet, een klein beetje gelijk aan wat Klaas en ik dit jaar gedaan hebben. Verdere samenwerking met Macheo in de toekomst zou ik persoonlijk erg leuk vinden.

Al met al was het een zeer indrukwekkende en bijzondere dag, een dag dat een fantastisch begin vormt aan mijn bezoek aan Kenia en aan het avontuur van Valuas Against Aids 2013. Bijdeze wil ik dan ook mijn ouders en de school bedanken dat ik dit mee mag maken.

1. Jan Knijnenboer:
    6 mei 2013
    Zeer indrukwekkend en mooi geschreven verhaal, Laura! Geweldig dat jullie dit voor elkaar hebben gekregen. Je kunt trots op jezelf zijn! Ik volg jullie op de voet.