Dag 9: 7 mei 2013

8 mei 2013 - Nairobi, Kenia

Felix dag 9

De komende dagen focust de reis zich met name op het bezoeken van scholen en het voorlichten van kinderen omtrent HIV. Om die reden bezochten we vandaag onze eerste middelbare school. Door smalle straatjes van een sloppenwijk bereikten we eindelijk Akima secondary school. Toen we met ons busje het schoolplein opreden stroomde het plein al snel vol met kinderen in schooluniformpjes. De kinderen renden op ons af om ons handjes te geven. Dat blijft heel leuk en speciaal.

De adjunct-directeur gaf ons een warm onthaal. Hij vond het zeer speciaal om leerlingen en docenten uit Nederland te ontvangen. Vervolgens werden we naar een klaslokaal geleid. Het lokaal rook naar brandlucht omdat de lokalen met houtkachels verwarmd worden. De leerlingen starten namelijk om 06:45 uur 's ochtends en dan is het best koud in Kenia.

Eenmaal aangekomen in een ander lokaal kon ons eigenlijke werk beginnen. Na een voorstelrondje hebben we met de leerlingen in groepjes het hiv-kaartspel gespeeld. Het spelletje lijkt op memory en biedt op speelse wijze de mogelijkheid om met leerlingen in gesprek te gaan over de risico's van onveilige seks en de positie van de vrouw. De kinderen vonden het spelletje erg leuk en gaven aan heel veel geleerd ge hebben. Na een groepsdiscussie en veel foto's gaven drie leerlingen ons ter afsluiting een fantastische dans-/theatervoorstelling. Dat was een onvergetelijk moment. Daarna moesten we snel het busje in om naar de volgende school te vertrekken.

De tweede school die we bezochten was het Nairobi Milimani secondary school. Deze school is uitsluitend voor jongens toegankelijk. Voor de invoering van de algemene leerplicht in 2007 deed dit gebouw dienst als lerarenopleiding. We bezochten een pedagogische les die kinderen voorbereidt op hun leven in de maatschappij. Deze les stond geheel in het teken van (seksuele) relaties. De inhoud kwam op mij nogal subjectief over maar dat is begrijpelijk gezien de sterke invloed van het christendom in Kenia. De docent die de les verzorgde was werkelijk een fantastische docent. Hij stond echt in contact met de leerlingen en wist de groep 17-jarige jongens twee uur lang goed te boeien.

Na de les spraken we nog nog met de schoolleider. Een man die met de beperkte middelen die er beschikbaar zijn, de school zeer goed weet te leiden. We hebben het over het verschil gehad tussen het Keniaanse en Nederlandse onderwijs. Mijn indruk is dat het Keniaanse onderwijssysteem nog niet eens zo gek in elkaar zit. Zo zijn de conrectoren ingedeeld op samenhangende vakgebieden in plaats van onderwijsniveaus zoals in Nederland.

We sloten de dag af in een Italiaans restaurant. We hadden namelijk weer behoefte aan vertrouwd voedsel. In het restaurant speelde een bandje Cubaanse jazz. Na een cha cha op de dansvloer zijn we vlug het bed ingedoken.

1. Diana Roeten:
    8 mei 2013
    Wat een ervaring! Prachtige foto's! Geniet van elke minuut en vergeet geen foto's te maken van die dingen die je al snel "normaal" vindt! Ben benieuwd naar de volgende foto's en verhalen. Geniet ervan!
  2. Jacqueline en Hans:
    9 mei 2013
    Prachtig om jullie verslagen te lezen. Dat moet toch heel indrukwekkend zijn allemaal. Wij genieten hier van de mooie foto's.