Dag 14: 12 mei 2013

14 mei 2013 - Nairobi, Kenia

Klaas dag 14

Jammer maar helaas, het is nu toch echt zo ver: de laatste dag in Kenia. We hebben zo'n geweldige dagen achter de rug en er staat nog een hele leuke laatste dag voor de boeg. We worden vandaag opgehaald door David en z'n vrouw Cleopatra en zij nemen ons mee naar het centrum van Nairobi.

We stonden vanmorgen om 9 uur op om onze koffers in te gaan pakken, het stomste moment van de reis... Het was wel fijn dat alles er in paste omdat we veel cadeautjes onder andere de T-shirts hadden gegeven waardoor we veel plek over hadden. We waren rond half elf klaar en gingen lekker voor de laatste keer ontbijten in het kamp. David en Cleopatra kwamen rond half twaalf en we dronken samen een kopje koffie. David had nog een vriend meegenomen die onze koffers in zijn auto met grote laadbak naar zijn huis bracht. De was heel relaxt want we hoefden nu dus niet meer op onze koffers te letten, weer een super actie van David dus! We namen afscheid van het kamp en vertrokken met z'n alle opgepropt in de auto naar de Masai Market in het centrum van Nairobi. We waren het inmiddels wel gewend om opgepropt te zitten en dus vonden we het niet echt een probleem meer.

Eenmaal aangekomen op de Masai Market was het prachtig weer, lekker warm en geen wolkje aan de lucht. We gingen met z'n alle de markt op en het was daar lekker hectisch, echt op z'n Afrikaans dus. Iedereen probeerden z'n mooiste spulletjes aan ons te verkopen voor een veel te hoge Mzungu (blanke) prijs. Wij waren gelukkig met Cleopatra en David en kregen dus overak een zo laag mogelijke prijs, we blijven natuurlijk Nederlanders:). Na hier een uurtje te hebben rond gekeken gingen we allemaal met tassen vol souvenirs naar het huis van David en Celeopatra. We kwamen natuurlijk weer in de traffic jam van Nairobi vast te zitten en kwamen iets later dan gepland aan bij hun huis. We reden op het eind door een hele hectische buurt en gingen opeens een poort door. Hier was het super rustig en mooi, hier stond ook hun huis.

De kinderen waren thuis en waren op het begin een beetje verlegen maar op het einde vonden ze het heel leuk dat we er waren. Het huis zag er super uit en had echte Afrikaanse kleuren en meubels. Ik had ook een beetje het gevoel dat we in Spanje waren door de witte tuinmuren de tuin en het heerlijke weer. We dronken gezellig wat en kletsten over wat we allemaal hadden meegemaakt. We kregen hierna een heerlijke traditioneel Afrikaanse maaltijd en sloten af met fruit in yoghurt en kruidenthee. We konden ons even opfrissen en moesten rond 8 uur naar het vliegveld vertrekken. Niemand had echter het gevoel dat we op het punt stonden weer een hele grote reis te gaan maken. Ik ben nog nooit zo relaxt op reis gegaan, David en Cleopatra bedankt voor het gastvriendelijke ontvangst!

We namen afscheid en de man met de truck bracht al onze koffers naar het vliegveld en wij zaten bij David in de auto. Hij zette ons af bij het vliegveld en we namen afscheid. Heel erg luxe dat we zo ontspannen aan onze reis konden beginnen.

We checkten in en nu was het dus echt voorbij. Met een uur vertragingen vlogen we naar Parijs. Hier kwamen we maandag morgen dus ook een uur te laat helemaal gebroken door de nachtvlucht aan waardoor we onze connectie vlucht hadden gemist. We moesten nu wachten op de volgende vlucht naar Düsseldorf, dit was op zich allemaal wel goed geregeld door Air France maar het was natuurlijk toch erg vervelend. Vervolgens moesten we weer door de security en werden hier tegen gehouden. We hadden wat Keniaanse biertjes gekocht op het vliegveld in Nairobi en de blikken waren verpakt in een zak die niet meer open kon. De Franse Douane vond het raar genoeg toch niet goed omdat het van buiten Europa kwam. We probeerden het nog in te checken met een nieuwe tas (dat mag dan weer wel) maar dit lukte ons niet. We moesten het dus jammer genoeg weggooien.

4 uur later dan verwacht waren we dan eindelijk in Düsseldorf en konden we al onze verhalen aan onze ouders gaan vertellen.

De reis was in een woord GEWELDIG

Wij willen jullie bedanken voor het lezen van al onze blogs en hopen dat jullie het leuk vonden!

groetjes,

Iris, Laura, Sander, Klaas, Selena en Felix